A mentális egészség egyre inkább központi szerepet kap az iskolai életben – nemcsak a diákok, hanem a pedagógusok szempontjából is. A Guide to Health Erasmus+ projekt erre az igényre épít: célja új szemléletet, gyakorlati eszközöket és innovatív módszereket biztosítani, amelyek támogatják a mentális jóllétet az oktatási intézményekben.
Az utunk nagyjából egy éve indult, 2024 májusában Szegeden, az első találkozóval. Itt áttekintettük a projekt főbb irányait és megkezdtük a annak megtervezését. Elindítottuk az ALARM nevű WP kidolgozását is. Minden partner két fővel képviseltette magát az eseményen. A találkozó legfőbb célja az volt, hogy alaposan bemutassuk a projektet: szó volt a projektmenedzsment kézikönyvről, a disszeminációs tevékenységekről és a pénzügyekről is. Röviden bemutattuk a WP-k tartalmát, valamint rögzítettük a legfontosabb határidőket, felelősségi köröket és mérföldköveket. A napokat kötetlen hangulatú közös vacsorák zárták, ami remek alkalom volt arra, hogy jobban megismerjük egymást.
A következő fontos állomás a 2024 novemberében Portugáliában tartott Transnational Project Meeting (TPM) volt. Itt a Qualitas képviselői bemutatták az önértékelő kérdőívek eredményeit. Szó volt a 2. WP hatásáról, és megegyeztünk, hogy annak vezetője november végéig összefoglaló dokumentumot készít az eredményekről. Elkezdődtek a következő WP előkészületei is, amely egy módszertani kézikönyvet tartalmaz mozgásos, szociális és művészeti tevékenységekkel, amelyek segíthetnek a szorongás, stressz, kiégés és érzelmi problémák kezelésében. Meghatároztuk, hogy melyik partner melyik fejezetért lesz felelős a 15-ből. Fontos téma volt a költségvetés és a tevékenységek nyomonkövetése is, amit szintén a projekt koordinátora, a Qualitas vezetett le. Kiemelt szerepet kapott a disszemináció: továbbra is menedzseljük a honlapot, a Facebook-oldalt és a hírleveleket, illetve létrehoztunk egy Instagram-profilt is @guidetohealth_project néven.
A TPM-mel párhuzamosan Portugáliában egy pedagógusoknak szóló workshop is zajlott. Ennek célja gyakorlati eszközöket és módszertant biztosítani a tanárok számára, hogy pozitív kapcsolatokat alakíthassanak ki az osztályteremben, valamint javítsák saját és diákjaik mentális egészségét. A képzés segített megérteni a 21. századi oktatás kihívásait, és bemutatott egy olyan átalakító oktatási stratégiát, amely az egyéni tehetség, érzelmek és gondolkodásmód megértésére helyezi a hangsúlyt a tanulási eredmények javítása érdekében. A fő fókuszpontok: egyéni értékek felismerése, kritikus gondolkodás ösztönzése, a tanítási stratégiák testreszabása és a diákok fejlődésének nyomon követése. Gyakorlati eszközök, mint a SWOT-elemzés és kreatív feladatok is helyet kaptak. Emellett különböző módszereket és technikákat ismerhettek meg a résztvevők a tanárok mentális egészségének megőrzésére, a stressz kezelésére, a kiégés megelőzésére és a konfliktusok hatékony rendezésére. Az elméleti tudást interaktív feladatok egészítették ki.
A legutóbbi mérföldkő a Görögországban, 2025 márciusában tartott TPM és workshop volt. A TPM-en mélyebben foglalkoztunk a projekt adminisztratív kérdéseivel annak érdekében, hogy minden gördülékenyen haladjon. A Qualitas – mint koordinátor – ismertette a belső és külső visszajelzéseket, valamint a közelgő adminisztrációs feladatokat. A partnerek bemutatták az e-guidebook első kidolgozott fejezeteit.
Ezzel párhuzamosan egy workshop is zajlott diákoknak és tanároknak, amelynek fő fókuszában a mentális egészség és a pozitív kapcsolatok álltak. A képzési anyag magas színvonalú eredménye volt a partnerek együttes munkájának. Sűrű volt a program, de az eredmények önmagukért beszéltek. A workshop során művészeti, dráma- és sporttevékenységekkel javítottuk saját mentális helyzetünket. A munkával teli hét olyan programokkal egészült ki, mint az olimpiai helyszín, Olympia meglátogatása. Az olasz csapat vezette tevékenységek a kiégéssel és az érzelmi intelligenciával foglalkoztak. Megtanultuk, hogyan készítsünk önarcképet, és hogyan fogadjuk el általa önmagunkat. Az „érzelemszigetek” csoportos kialakításával a résztvevők feltérképezhették erősségeiket és gyengeségeiket, valamint kidolgozhattak egy megküzdési stratégiát a negatív érzések elkerülésére. A házigazda, a görög csapat két drámaalapú foglalkozást szervezett a kiégés leküzdésére és a csapattagok közötti társas kapcsolatok erősítésére. A feladatok jégtörő és bizalomépítő gyakorlatokból álltak. A résztvevők ötletbörzével keresték személyes boldogságuk kulcsát, ezután egymástól inspirálódhattak. Részt vehettünk a „5 Rhythms” táncórán is, ahol megízlelhettük a tánc gyógyító erejét. A portugál partner fizikai aktivitásokkal járult hozzá a stressz és a kiégés oldásához. Egy piros lufi felfújása után ráírtuk a legnagyobb problémánkat, majd kidurrantottuk a gyakorlat zárásakor, hogy megszabaduljunk tőle. Vidám csapatversenyekkel és fitness játékokkal is csökkentettük a kiégést. Megtanultuk, hogyan végezzünk relaxációs gyakorlatokat masszázslabdával, és hogyan töltsük fel egymást és önmagunkat a mozgás és a pihenés segítségével.
Összességében a projekt már közel egy éve fut, és rendkívül eredményesnek érezzük. A mentális egészség kérdése egyre fontosabbá válik, és hálásak vagyunk, hogy értéket teremthetünk ezen a területen. A lelkesedésünk töretlen, és hiszünk abban, amit csinálunk.

📸 Kövessen minket Facebookon és Instagramon: @guidetohealth_project

Colors Jumping

Egy válasz

  1. Üdvözlet! Ez egy hozzászólás.
    A hozzászólások moderálásához, szerkesztéséhez és törléséhez látogassunk el a honlapunk vezérlőpultjának
    Hozzászólások menüpontjához.
    A hozzászólok avatarját a Gravatar biztosítja.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük